• Home
  • Belangrijke informatie over STAP-budget
  • Alle Cedeo-erkende aanbieders
  • Alle opleidingen van Cedeo-erkende aanbieders
  • Cedeo en auditing
  • Whitepapers over opleiden en andere HR-diensten
  • Informatie over het aanvragen van een Cedeo-erkenning
  •  
  • Over Cedeo
  • De Cedeo-aanpak
  • Nuttige links
  • Cedeo in de media
  • Privacy Policy
  • Contact
Alle Cedeo-erkende aanbieders
Alle opleidingen van Cedeo-erkende aanbieders
Alle Cedeo-erkenningen en erkende aanbieders
Cedeo en auditing
Whitepapers over opleiden en andere HR-diensten
Cedeo (V)erkent Archief
Het laatste HR nieuws? Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Informatie over het aanvragen van een Cedeo-erkenning

Cedeo (V)erkent archief

Cedeo verstuurt elke 2 weken een nieuwsbrief met interessante vakinformatie. Hieronder kunt u verschenen artikelen doorzoeken. Hier kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Gepubliceerde artikelen Cedeo (V)erkent

  • Alternatieve manieren om door te groeien (26-01-2023)
    Veel organisaties zien een leidinggevende functie als een logische vervolgstap op een vakspecialistische functie. De rol van leidinggevende is echter niet voor iedereen weggelegd. Met een beetje creativiteit kan een organisatie zoeken naar alternatieven om vakspecialisten toch te helpen doorgroeien. (lees meer)
  • Mentorschap is een win-win-situatie (26-01-2023)
    Een nieuwe werknemer moet de weg in de organisatie nog leren kennen. Het gaat dan niet alleen om de taken, maar ook om de mensen. Een mentor kan hem snel wegwijs maken en onnodige zorgen wegnemen. Tegelijkertijd leert de mentor zelf ook van het mentorschap. (lees meer)
  • Compensatie voor hoge inflatie (26-01-2023)
    Met de hoge aanhoudende inflatie zijn werknemers eerder geneigd om een loonsverhoging te vragen. Het hoort bij goed werkgeverschap om het verzoek met de werknemer te bespreken. Bovendien kan het niet bespreken van een loonsverhoging zorgen voor gedemotiveerd personeel een hoog personeelsverloop. Mocht een salarisverhoging niet betaalbaar zijn, dan kan de werkgever ook kiezen voor een andere vorm van compensatie. (lees meer)
  • Bied werknemers met schulden een helpende hand (12-01-2023)
    Financiële problemen en schulden zijn een breed maatschappelijk probleem. Het is dus niet vreemd dat organisaties steeds vaker hiermee te maken krijgen en hiervoor ook beleid moeten maken. Werknemers die geldproblemen hebben, nemen deze namelijk ook mee naar het werk, wat zich op diverse manieren kan uiten. Er zijn gelukkig talloze manieren om werknemers met financiële problemen te ondersteunen. (lees meer)
  • Ontwikkelactiviteiten bestaan in ontelbare vormen (12-01-2023)
    Zowel de organisatie als de werknemers zijn gebaat bij een op maat gemaakt ontwikkelplan. In zo’n  ontwikkelplan staan alle mogelijke vormen om te leren en te ontwikkelen. Uiteraard blijven opleiden en trainen belangrijk, maar er zijn – ook bij beperkte budgetten – ontelbare vormen van ontwikkelactiviteiten te bedenken. Dit maatwerk vraagt wel tijd, aandacht en creativiteit, maar het levert ook het meeste rendement op voor werknemer en organisatie. (lees meer)
  • STAP-budget pas per 28 februari open (12-01-2023)
    In 2023 kunnen werknemers weer gebruikmaken van de subsidieregeling voor Stimulering van de Arbeidsmarktpositie (beter bekend als de STAP-regeling). Maar het eerstvolgende STAP-aanvraagtijdvak start dit jaar pas op 28 februari. Het kabinet heeft namelijk besloten om het eerste subsidietijdvak van 2023 te schrappen. Het STAP-budget zou veelvuldig gebruikt worden voor opleidingen die onvoldoende iemands arbeidsmarktpositie verbeteren. (lees meer)
  • Complimenten dragen bij aan werkplezier (15-12-2022)
    Iedereen vindt een schouderklopje en wat bemoedigende woorden op zijn tijd prettig. Helaas onderschatten leidinggevenden vaak de kracht van een complimentje en dat is een gemiste kans. Van een compliment krijgen werknemers namelijk positieve energie en erkenning voor hun prestaties. Gelukkig is het geven van complimenten wel aan te leren. (lees meer)
  • Een klein leugentje voor bestwil (15-12-2022)
    Liegen op de werkvloer komt vaker voor dan gedacht. De reden is vaak dat iemand indruk wil maken. Zo zal een sollicitant tijdens de sollicitatie zichzelf van zijn beste kant laten zien, maar dat geldt net zo goed voor de leidinggevende, recruiter of HR-medewerker van de organisatie. De situatie iets mooier schetsen om de baan te krijgen of om de kandidaat binnen te halen, hoort erbij. Vooral nu de arbeidsmarkt erg krap is. (lees meer)
  • Omgaan met weerstand bij een presentatie (15-12-2022)
    Bij elke presentatie op een podium, in een vergadering of tijdens een verkooppitch ligt weerstand vanuit het publiek op de loer. Weerstand ontstaat gemakkelijk en duurt vaak langer dan verwacht. Hoe heftiger de spreker hierop reageert, hoe sterker het publiek tegen hem in zal gaan. Wat is dan wel de juiste manier om met weerstand om te gaan en grotere schade voorkomen? (lees meer)
  • Leidinggevenden aan ambitieuze dertigers (01-12-2022)
    Werknemers in de ambitiefase willen alles uit het leven halen en doen heel veel tegelijk. Ze willen niet alleen op het werk doorgroeien, ook in hun privéleven hebben ze heel veel ambities: trouwen, kinderen, een eigen huis, hobby’s, vrienden, noem maar op. Alles moet ook nog eens evenveel tijd en aandacht krijgen. Deze werknemers helpen om keuzes te maken is de allerbelangrijkste uitdaging voor een leidinggevende. (lees meer)
  • Tijdig ingrijpen bij stressklachten (01-12-2022)
    Ambitieuze en perfectionistische werknemers werken hard, zijn toegewijd, en ze zijn bereid om lange dagen te maken voor hun werk. Een bekend misverstand is dat een burn-out puur en alleen ontstaat door een hoge werklast. Dit is niet het geval. Pas als de regelruimte (in de zin van tijd, geld, middelen, maar ook kennis, kunde en vaardigheden) kleiner is dan de werklast, leidt dit tot burn-outklachten. De leidinggevende zal dus zo nu en dan op de rem moeten trappen om rust en daarmee ruimte voor de werknemers te creëren. (lees meer)
  • Wat zegt de lichaamstaal over de spreker? (01-12-2022)
    Tijdens een presentatie geeft elke beweging of lichaamshouding een boodschap af. Deze communicatie komt niet altijd overeen met de tekst die iemand uitspreekt, de zogeheten verbale tekst. De lichaamshouding spreekt namelijk een eigen taal, ook wel non-verbale communicatie genoemd. Als de non-verbale en verbale communicatie niet op elkaar zijn afgestemd, kan verwarring ontstaan bij het publiek en kan de boodschap haar waarde verliezen. Dit is gelukkig te voorkomen. (lees meer)
  • Vitalere werknemers en meer betrokkenheid (10-11-2022)
    Het is voor organisaties slim om persoonlijk leiderschap te stimuleren. Werknemers die persoonlijk leiderschap tonen, voelen zich competent, autonoom en verbonden. Ze zetten hun talenten, kennis en vaardigheden in en maken onafhankelijk keuzes, op basis van hun drijfveren en waarden. Dit zorgt voor vitalere werknemers en een hogere betrokkenheid en daarmee mogelijk minder verzuim. (lees meer)
  • Sollicitaties anonimiseren (10-11-2022)
    Mensen hebben vooroordelen, maar deze moeten HR-professionals niet belemmeren om elke sollicitant dezelfde eerlijke kans te geven. Er zijn gelukkig methodes en oplossingen om de invloed van vooroordelen te beperken. Een methode waar sommige organisaties in de afgelopen jaren mee experimenteren is het anonimiseren van sollicitaties. (lees meer)
  • Betrek de OR (meer) bij het scholingsbeleid (10-11-2022)
    Voor de inzetbaarheid en productiviteit van werknemers is het van groot belang dat zij zich binnen hun organisatie kunnen blijven ontwikkelen. De organisatie is wettelijk verplicht om de kennis van haar werkgevers op peil te houden en scholing aan te bieden. Bij de opleiding en ontwikkeling van werknemers komt een hoop kijken. De ondernemersraad (OR) kan daarbij een handje helpen. (lees meer)
  • Effectief en efficiënt omgaan met tijd (06-10-2022)
    Werknemers die voortdurend met hun werk bezig zijn, houden het op de lange termijn niet vol. Het is dan ook in het belang van de werkgever als werknemers werk en privé goed op elkaar kunnen afstemmen. De overheid heeft allerlei verlofregelingen in het leven geroepen om dit mogelijk te maken. Naast verlof kan ook timemanagement bijdragen aan een gezonde verdeling tussen werken en vrije tijd. (lees meer)
  • Een idee afwijzen: zo doet u dat! (06-10-2022)
    Werknemers laten meedenken over de ontwikkelingsmogelijkheden binnen hun afdeling of organisatie vergroot de betrokkenheid. Er kunnen bovendien verrassende nieuwe inzichten ontstaan die de organisatie anders zou mislopen. Het is aan de leidinggevende om de goede ideeën eruit te vissen. Bij twijfel kan hij ideeën best afwijzen. Doet hij dat op een constructieve manier, dan kan de afwijzing kan er voor zorgen dat werknemers juist nóg een idee indienen. (lees meer)
  • Niet alle werknemers willen thuiswerken (06-10-2022)
    Het is vanwege de vele voordelen van thuiswerken goed voor te stellen dat een organisatie thuiswerken zelfs als de standaardwerkwijze wil gaan hanteren. Hiervoor moet de organisatie wel duidelijke afspraken maken. Maar hoe zit het met de werknemers die liever op kantoor willen werken? De organisatie kan ze niet zomaar verplichten om (deels) thuis te werken. (lees meer)
  • Houd rekening met nieuwe opzegverboden (22-09-2022)
    De Europese richtlijn voor transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden voegt een aantal opzegverboden toe aan het Burgerlijk Wetboek. Die opzegverboden moeten ervoor zorgen dat een werkgever de arbeidsovereenkomst niet kan opzeggen, als een werknemer gebruikmaakt van rechten die in de EU-richtlijn zijn opgenomen. (lees meer)
  • Leiderschap in de oriëntatiefase (22-09-2022)
    De leeftijd van een werknemer en de loopbaanfase kunnen houvast geven om effectief te kunnen leidinggeven, maar dat zegt niet alles. De levensfase is net zo belangrijk. Neem bijvoorbeeld de eerste levensfase binnen de loopbaan: de oriëntatiefase. In deze fase zitten vooral jonge, vaak ambitieuze werknemers die de wereld aan hun voeten hebben liggen. Leidinggeven aan deze groep kan een uitdaging zijn. (lees meer)
  • Wat maakt een manager succesvol? (22-09-2022)
    Er zijn verschillende factoren die een leidinggevende écht goed maken in zijn functioneren. Deze leidinggevenden steken bij verschillende aspecten van leidinggeven boven anderen uit. Dit selecte gezelschap weet dat er geen ‘beste manier’ van leidinggeven is en dat de situatie bepaalt welk soort leiderschap nodig is. Een goede leider vindt de balans tussen waar de situatie, de productie, en de emotie van de werknemer om vragen. (lees meer)
  • Studiekosten terugbetalen aan werkgever (25-08-2022)
    Een gebruikelijke afspraak is dat een werknemer (een deel van) de kosten voor scholing moet terugbetalen als hij binnen een bepaalde periode na afronding van de studie uit dienst gaat. Er zijn verschillende regels waar zo’n studiekostenbeding aan moet voldoen om rechtsgeldig te zijn. Daar zijn per 1 augustus 2022 nog een aantal bijgekomen. (lees meer)
  • Gevolgen bij niet-naleven van scholingsplicht (25-08-2022)
    Werkgevers moeten wettelijk verplichte opleidingen aanbieden aan werknemers en daarvan de kosten dragen. Dit staat in de Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden die op 1 augustus 2022 in werking is getreden. Maar wat gebeurt er als een werkgever een werknemer de wettelijk verplichte scholing niet laat volgen of toch een studiekostenbeding afspreekt? (lees meer)
  • Financiële tegemoetkomingen voor scholing (25-08-2022)
    Scholing komt de werknemer zelf ten goede, maar het is ook in het belang van de werkgever. In principe moeten werkgevers de scholing van werknemers financieren. Ze hoeven hier echter niet (al te veel) kosten voor te maken. De overheid heeft allerlei (subsidie)regelingen in het leven geroepen ter dekking van de scholingskosten. (lees meer)
  • Voor elk ontwikkeldoel een leervorm (30-06-2022)
    Voor de persoonlijke ontwikkeling van een werknemer kunnen de leidinggevende en de werknemer kiezen uit verschillende leermethodes en -vormen. De leervorm moet wel passen bij de manier van leren van de werknemer. Daarnaast loont het om een leervorm te kiezen die geschikt is om de gewenste ontwikkeling te realiseren. Dit artikel zet de meest bekende leervormen op een rij. (lees meer)
  • Digitaal samenwerken optimaliseren (30-06-2022)
    Tijdens de coronacrisis was digitaal samenwerken onvermijdelijk in het dagelijkse werk. Nu zo goed als alle coronamaatregelen losgelaten zijn, en veel werknemers grofweg de helft van de tijd thuis blijven werken, hebben leidinggevende geen andere optie dan digitaal samenwerken te omarmen. Zijn alle kinderziektes inmiddels opgelost of is er nog werk aan de winkel? (lees meer)
  • Passievere werknemer nudgen (30-06-2022)
    Sommige werknemers hebben wat aanmoediging nodig om initiatief te nemen of om hun ideeën te delen. Proactief werkgedrag is echter een moeilijk te ontwikkelen competentie. Toch zijn er manieren om ook passievere werknemers in beweging te krijgen. Leidinggevenden kunnen het gedrag van deze werknemers veranderen met kleine, subtiele aanpassingen of  'nudges'. (lees meer)
  • Studiekostenbeding binnenkort verboden (16-06-2022)
    Werknemers krijgen door het voorstel voor de Wet implementatie EU-richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden meer rechten en bewegingsvrijheid op de arbeidsmarkt. Zo kunnen organisaties per 1 augustus 2022 niet meer een studiekostenbeding afspreken voor opleidingen die zij op basis van de wet of cao moeten aanbieden. (lees meer)
  • Discrepantie tussen takenpakket en opleiding (16-06-2022)
    Uitdaging in het werk is gewenst, zolang de taken van de werknemer in evenwicht zijn met zijn kennis en vaardigheden. Is een werknemer verantwoordelijk voor taken waar hij onvoldoende kennis en vaardigheden voor heeft? Dan kan dit leiden tot stress- en zelfs burn-outklachten. Het is voor leidinggevenden dan ook belangrijk om de signalen te herkennen, zodat ze tijdig kunnen ingrijpen. (lees meer)
  • Een crisisproof arbeidsvoorwaardenbeleid (16-06-2022)
    Eerst een pandemie en nu een oorlogscrisis. En het zal zeker niet hierbij blijven. De overheid probeert met allerlei (steun)maatregelen de effecten te beperken, maar hieraan komt vroeg of laat een eind. Misschien wordt het wel tijd om te kijken hoe werknemers duurzaam van een inkomensgarantie zijn te voorzien, ondanks een crisis. Organisaties zouden bijvoorbeeld kunnen nadenken over hoe ze hun arbeidsvoorwaardenbeleid crisisproof kunnen maken. (lees meer)
  • Feedback tijdens functioneringsgesprek (02-06-2022)
    Tijdens functioneringsgesprekken komen aspecten als feedback, doelen en evalueren naar voren. Een gesprek met de leidinggevende is voor de werknemers vaak een spannend moment. Zij denken vooraf na over hun functioneren. Daarnaast zijn ze benieuwd naar de mening van hun leidinggevende. De feedback moet dan wel constructief zijn. (lees meer)
  • Ongenodigde gast bij videomeeting (02-06-2022)
    Door een beveiligingsincident waarbij persoonsgegevens in handen van onbevoegden komen of onbedoeld verloren gaan, komt er niet alleen informatie op straat te liggen. Cybercriminelen kunnen ook met aanvallen het netwerk platleggen, waardoor de organisatie het werk moet stilleggen. Dit leidt tot productieverlies. Zo’n cyberaanval kan ook plaatsvinden tijdens een hybride meeting. (lees meer)
  • Inwerkplan voor nieuwe werknemer (02-06-2022)
    Het inwerken van een nieuwe werknemer is net zo belangrijk als het werving- en selectietraject. Het is dan ook van groot belang om een duidelijk inwerkplan op te stellen. Als de leidinggevende een plan maakt voor de lange(re) termijn, is het voor de werknemer meteen duidelijk welke doelen hij binnen welke periode moet behalen. (lees meer)
  • Psychisch verzuim aanpakken met opleidingsbeleid (19-05-2022)
    In Nederland zorgt werkdruk en werkstress voor ruim een derde van het verzuim. Dit verzuim kan verschillende oorzaken hebben. Als een werknemer bijvoorbeeld onvoldoende is opgeleid om te voldoen aan de verwachtingen van de organisatie, kan dit leiden tot (psychisch) verzuim. Een ontwikkel- en opleidingsbeleid kan mogelijk helpen om dit soort verzuim terug te dringen. (lees meer)
  • Meer aandacht voor de ontwikkeling van soft skills (19-05-2022)
    Doorgaans focussen organisaties zich in hun ontwikkel- en opleidingsbeleid meer op ‘hard skills’ dan op de ‘soft skills’. Bij hard skills gaat het om concrete vaardigheden die een werknemer nodig heeft voor het uitoefenen van zijn functie. Hard skills zijn meetbare, functionele of technische vaardigheden, en het is snel duidelijk wanneer iemand hierin tekortschiet. Toch zijn soft skills net zo belangrijk. (lees meer)
  • ‘Faking’ bij sollicitaties tegengaan (19-05-2022)
    Sommige sollicitanten overdrijven hun rol in een succesvol project, anderen laten een ongemakkelijk detail weg, en weer anderen geven een ‘ongemeend’ compliment aan de gesprekspartner. Er zijn zelfs sollicitanten die complete verhalen verzinnen. Vooral dit laatste hindert organisaties bij het selecteren van de beste sollicitant. Daarom is het belangrijk om ‘faking’ tijdens het proces zo moeilijk mogelijk te maken. (lees meer)
  • Van teamlid naar teamleider (24-03-2022)
    Het leveren van uitstekend werk kan op verschillende manieren worden beloond. De werknemer krijgt bijvoorbeeld meer salaris en/of meer vrijheden, maar hij kan ook het aanbod krijgen om leiding te geven aan zijn voormalige collega’s. Dit gaat echter niet altijd van een leien dakje. Voor welke valkuilen moet deze werknemer vooral uitkijken? (lees meer)
  • Cafetariaregeling inzetten voor scholing (24-03-2022)
    Steeds meer organisaties bieden hun werknemers flexibele arbeidsvoorwaarden aan. Werkgever en werknemer kunnen bijvoorbeeld door middel van een cafetariaregeling afspreken om een overeengekomen beloning uit te ruilen voor een andere. De werknemer kan dan zijn belast loon uitruilen voor onbelast loon, vrije tijd, maar ook voor scholing (lees meer)
  • Koppel de bonusregeling aan competenties (24-03-2022)
    Het bonusmodel, waarbij de vaste bonus gerelateerd is aan de behaalde omzet of gerealiseerde verkoopaantallen, is bij veel organisaties nog steeds erg populair. Maar doelen die alleen gericht zijn op het verhogen van de omzet of de winst, kunnen soms de focus leggen op de korte termijn en op individueel gewin. In plaats daarvan kan de organisatie ervoor kiezen om de bonus te koppelen aan competentieniveaus. (lees meer)
  • Onderhandelen kunt u leren (10-03-2022)
    Stel, een organisatie wil bezuinigen op de post ‘inhuur derden’ en laat de HR-afdeling onderhandelen met een opleidingsbureau waarmee de organisatie al jaren samenwerkt. De HR-afdeling wil de relatie met de opleider goed houden, maar wil ook voldoen aan de budgetdoelstellingen van het management. Hoe verloopt zo’n onderhandelingsgesprek? (lees meer)
  • Wat moet een vertrouwenspersoon kunnen? (10-03-2022)
    Een slachtoffer van ongewenst gedrag, zoals pesten, discriminatie of seksuele intimidatie, vindt het vaak lastig om dit te bespreken, en dat kan stressklachten bij die persoon veroorzaken. Een  vertrouwenspersoon kan de slachtoffer adviseren over welke stappen hij of zij kan nemen. Voor het takenpakket van de vertrouwenspersoon bestaan geen wettelijke regels, maar er is wel een richtlijn. (lees meer)
  • Werknemer heeft recht op inzage personeelsdossier (10-03-2022)
    Organisaties verzamelen heel veel gegevens van hun werknemers. Denk aan NAW-gegevens, kopieën van identiteitsbewijzen, loonstroken, beoordelingsverslagen, verzuimregistratie, enzovoort. De werknemer kan bij zijn werkgever een verzoek indienen om deze gegevens in te zien. Van die persoonsgegevens moet de werkgever in principe kopieën aan de werknemer verstrekken, tenzij een uitzondering daarop van toepassing is. (lees meer)
  • Perfectionisme in goede banen lijden (10-02-2022)
    Oog voor detail: daar is niks mis mee. Streven naar perfectie kan echter ook tegen iemand werken. Een perfectionist is namelijk zeer kritisch op zichzelf (of collega’s), eist veel van zichzelf en ervaart mogelijk zelfs stress. Waarom altijd een tien, als een acht of negen in de meeste gevallen helemaal prima is? Met de handvatten in dit artikel is perfectionisme in goede banen te leiden. (lees meer)
  • Samen met leidinggevenden werken aan opleidingsbeleid (10-02-2022)
    Het succes van het opleidingsbeleid hangt voor een groot deel af van de samenwerking tussen de HR-afdelingen en leidinggevenden. De HR-afdeling kent de ontwikkelingen in de gehele organisatie en de organisatiedoelstellingen. De leidinggevenden hebben zicht op de capaciteiten in hun teams en wat de individuele werknemers willen en kunnen leren. Wat is dan nodig voor een goede samenwerking? (lees meer)
  • Arbeidsovereenkomst beëindigen via WhatsApp (10-02-2022)
    Dagelijks worden er miljarden berichten verstuurd via WhatsApp. Daar zit regelmatig ook communicatie over de arbeidsrelatie bij. Zo is het al redelijk normaal dat een werknemer zich ziek meldt bij zijn leidinggevende met een berichtje via WhatsApp. In sommige gevallen wordt de berichtenservice zelfs gebruikt om afspraken te maken over het aangaan, verlengen of beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Maar zijn deze afspraken wel rechtsgeldig? (lees meer)
  • Lessen trekken uit een exitgesprek (27-01-2022)
    Een goed gesprek voeren vraagt om een goede voorbereiding. Zeker als men slecht nieuws moet bespreken, zoals het vertrek van een werknemer. Het loont het om in gesprek te gaan met de vertrekkende werknemer. Zo’n exitgesprek levert waardevolle informatie op waarmee een organisatie het ongewenst personeelsverloop terug kan dringen. (lees meer)
  • Personeelstekort: denk out of the box! (27-01-2022)
    Er heerst op dit moment een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Uit een onderzoek van AWVN (Algemene Werkgeversvereniging Nederland) blijkt dat werkgevers steeds dieper in de buidel tasten om werknemers binnen te halen of te behouden. Hogere beloningen vergroten echter niet het aanbod van werknemers en veroorzaken scheve beloningsverhoudingen. AWVN ziet in minder conventionele manieren de oplossing om personeelstekorten te verminderen. (lees meer)
  • Denk ook aan scholing van OR-leden (27-01-2022)
    Ondernemingsraden zijn van grote waarde voor hun organisatie: enerzijds als belangenbehartiger van de achterban, anderzijds als gesprekspartner voor het bestuur. Voor het goed functioneren van de ondernemingsraad (OR) is het van belang dat de OR-leden regelmatig trainingen volgen. Onderzoek laat echter zien dat er in de praktijk niet aan het wettelijke minimum wordt voldaan. Het begin van het jaar is een goed moment om te checken hoe het zit met de OR-scholing. (lees meer)
  • Wijs personeel op het nieuwe STAP-budget (13-01-2022)
    De snelle veranderingen in de wereld én op de arbeidsmarkt benadrukken het belang van een leven lang leren en ontwikkelen. Hiervoor kan een leer- en ontwikkelbudget nuttig zijn. Daarom introduceert de overheid dit jaar de subsidieregeling Stimulering van de Arbeidsmarktpositie (STAP). De STAP is een individueel leer- en ontwikkelbudget voor vrijwel iedereen op de arbeidsmarkt. (lees meer)
  • Maak beleid voor meer diversiteit (13-01-2022)
    Sinds 1 januari 2022 hebben grote organisaties te maken met een wet die de verhouding tussen het percentage vrouwen en het percentage mannen in de top van het bedrijfsleven meer in evenwicht moet brengen. Hiermee wordt gevolg gegeven aan een rapport van de Sociaal Economische Raad (SER): ‘Diversiteit in de Top. Tijd voor versnelling’. Ook als een organisatie niet onder deze wet valt, kan het lonen om te werken aan meer diversiteit op de werkvloer. (lees meer)
  • Stoppen met roken: hoe faciliteert u dat? (13-01-2022)
    Sinds 1 januari 2022 geldt er een verbod op rookruimtes op de werkplek. Dat betekent dat werknemers niet meer op het werk kunnen roken. Voor rokende werknemers kan dit een lastige stap zijn naar volledig rookvrij werken. Er zijn gelukkig verschillende manieren om de werknemers hierbij te ondersteunen en zelfs te helpen bij het stoppen met roken. (lees meer)
  • Geldzorgen werknemers: herken, bespreek en verwijs! (16-12-2021)
    Financiële problemen door een scheiding, baanverlies van de partner, gezondheid of zorgtaken: het kan iedereen overkomen. Zulke gebeurtenissen geven veel stress en hebben dus ook gevolgen voor de werkgever, zoals een grotere kans op ziekteverzuim en minder goed functioneren van de werknemer op het werk. Toch heerst er op de werkvloer een taboe rond geldproblemen. Werkgevers kunnen veel meer doen om dit taboe te doorbreken. (lees meer)
  • Monitoren van thuiswerkende werknemer mag niet zomaar (16-12-2021)
    Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben werkgevers minder zicht op wat werknemers thuis doen. Speciale software stelt hen in staat om hun werknemer te monitoren. Denk hierbij aan het registreren van het in- en uitlogmoment en het aantal toetsaanslagen, het gebruik van e-mail en internet en zelfs het maken van screenshots van de thuiswerkplek via de webcam. Vaak gebeurt dit zonder de werknemers hierover te informeren. Maar dit mag niet zomaar. (lees meer)
  • Vervelend nieuws delen: Op welk tijdstip doet u dat? (16-12-2021)
    Een e-mail aan het personeel met een vervelende of ingrijpende mededeling zal altijd voor commotie zorgen. Zelfs triviale mededelingen kunnen de rust verstoren. Nieuws dat ook maar een beetje reactie uitlokt, legt namelijk direct het werk stil. Het is dus belangrijk om goed na te denken over het tijdstip waarop belangrijke e-mails aan het voltallige personeel worden verstuurd. (lees meer)
  • De échte waarde van werknemers (02-12-2021)
    Het managen van talent is ook het managen van de kosten én de opbrengsten van werknemers. De waarde die werknemers toevoegen aan de organisatie moet namelijk hoger zijn dan, of gelijk zijn aan, de kosten van diezelfde mensen. Werknemers worden vaak gezien als het belangrijkste kapitaal van de organisatie. Toch wordt hun waarde zelden gemeten en wordt er nog minder op gestuurd. Hoe pakt een organisatie dit slim aan? (lees meer)
  • Leiding geven aan ‘mondige’ millennials (02-12-2021)
    Millennials – de generatie geboren tussen pakweg 1980 en 2000 – hebben vaak andere wensen, verwachtingen en prioriteiten op carrièregebied dan eerdere generaties. Anders dan bijvoorbeeld babyboomers durven millennials zich meer en sneller uit te spreken over wat ze willen. Het managen van millennials vraagt dan ook om een andere manier van aansturen dan de aanpak van eerdere generaties. (lees meer)
  • Marktconform salaris in vacaturetekst zegt weinig (02-12-2021)
    In 2020 bevatte 26% van de vacatureteksten een salarisvermelding. In 2018 was dit nog 16%. Deze stijging is wellicht te verklaren door het feit dat een salarisindicatie in een vacature de vindbaarheid via Google verbetert. Waarom kiest het merendeel van de organisaties er dan toch voor om het salaris níet te noemen, en is dat wel slim? (lees meer)
  • Ontwikkelingsmethoden: voor ieder wat wils (18-11-2021)
    Alles wat een werknemer doet om zijn functioneren te verbeteren en zijn arbeidsmogelijkheden te vergroten is een ontwikkeling. Maar elke werknemer is anders en heeft zijn eigen manier van leren. De werknemer en zijn leidinggevende kunnen kiezen uit verschillenden ontwikkelingsmethoden. (lees meer)
  • Goed luisteren is een kunst (18-11-2021)
    Echt goed luisteren, goede vragen stellen en het geven van feedback zijn lastiger dan men in eerste instantie denkt. Dit zijn vaardigheden die niet iedereen bezit. In dit artikel volgen een aantal handige tips waarmee cruciale gesprekstechnieken zijn bij te schaven. (lees meer)
  • Komt u moeilijk aan personeel? Probeer hiring! (18-11-2021)
    In Nederland zijn het vooral mensen met een niet-Nederlandse achternaam, een arbeidsbeperking of gat in hun cv, 55-plussers en ongeschoolden die soms onbewust en ongewild worden buitengesloten van de arbeidsmarkt. Met open hiring gebeurt dat niet. En met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is deze wervingsmethode misschien wel een goede manier om aan nieuwe werknemers te komen. (lees meer)
  • Breed en inclusief talentmanagement (04-11-2021)
    Steeds meer organisaties stappen over op het versterken en ontwikkelen van álle werknemers in plaats van alleen de toptalenten. Daarnaast richt men zich ook steeds meer op de sterke punten van werknemers in plaats van de zwakke punten. Sturen op aanwezige talenten van álle werknemers leidt tot een hogere medewerkersbetrokkenheid en een lager verloop. Dit levert niet alleen gelukkigere werknemers op, het leidt dus ook tot betere bedrijfsresultaten. (lees meer)
  • Werkconflicten beter leren benutten (04-11-2021)
    Als zich een conflict voordoet, hebben mensen vaak de neiging om te focussen op de gevaren en nadelen. Maar slaagt men erin om een heftig meningsverschil een positieve draai te geven, dan kan de situatie ná het conflict zelfs beter zijn dan ervoor. Of, en in hoeverre, dat mogelijk is, hangt af van diverse factoren. De aanpak van conflicthantering is in ieder geval cruciaal. (lees meer)
  • Niet meer verplicht naar kantoor (04-11-2021)
    Uit een peiling van FNV blijkt dat slechts 10% van de werknemers weer fulltime op kantoor wil werken. Ruim 70% wil het liefst deels op kantoor en deels vanuit huis werken, en 20% wil alleen nog maar thuiswerken. Werknemers willen dus naar een hybride werkvorm die flexibel werken mogelijk maakt. Flexibel werken staat momenteel zelfs in de top 5 van arbeidsvoorwaarden (lees meer)
  • De vier fasen van een coachingsgesprek (07-10-2021)
    Steeds meer werknemers willen weten wie ze echt ‘zijn’, waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen, of ze zoeken gewoon praktisch advies voor lastige situaties. De werknemer wil dus iets leren en heeft een coach nodig die hem daarbij begeleidt. Bij coaching kan een coachingscirkel worden ingezet. Dit is een handig instrument om effectieve coachingsgesprekken te voeren. (lees meer)
  • Blended leren is dé toekomst (07-10-2021)
    Wat is de beste manier om te leren? Dat verschilt natuurlijk per persoon. Uit onderzoek blijkt dat een mix van leeractiviteiten tot de beste resultaten leidt. Denk aan de combinatie van fysiek onderwijs, online onderwijs, fysieke en online tools, coaching, video's en congressen. Met een goede mix die is afgestemd op de organisatie komt men tot betere resultaten dan door bijvoorbeeld alleen online óf offline te werken. (lees meer)
  • De teameffectiviteit meten (23-09-2021)
    Met een goed presterend team halen leidinggevenden de doelen die de directie hen heeft opgelegd én helpen zij hun teamleden het beste uit zichzelf te halen. Voordat ze met die zaken aan de slag gaan, is het belangrijk om te weten welke factoren bepalend zijn voor de teameffectiviteit. Want alleen op die manier is de effectiviteit van de teams te verbeteren. (lees meer)
  • Slechtnieuwsgesprek bij ontslag (23-09-2021)
    Niemand vindt het leuk om slecht nieuws te brengen. Toch moet íemand het soms doen. Enkele tips over wat wel én beter niet te doen tijdens een slechtnieuwsgesprek, zoals een ontslaggesprek, kunnen de boodschapper helpen om de pijn tenminste te verzachten. (lees meer)
  • Van zelfinzicht naar persoonlijke ontwikkeling (23-09-2021)
    Sommige werknemers zijn overduidelijk aanwezig en tonen veel initiatief; anderen trekken zich liever terug en blijven op de achtergrond. Iedereen heeft een persoonlijke (communicatie)stijl, de ene is niet beter dan de andere. Bewust zijn van de eigen persoonlijke stijl is een belangrijke eerste stap in de persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast: wie in staat is de stijl van anderen te identificeren, kan de eigen stijl daarop afstemmen voor een betere samenwerking. (lees meer)
  • Hoe herkent u een burn-out? (09-09-2021)
    “Niemand heeft er iets aan als werknemers straks allemaal gevaccineerd zijn, maar mentaal volledig uitgeput zijn. Dan hebben we een nieuwe pandemie van burn-outs”, aldus de voorzitter van de CNV. De vakbond roept werkgevers en werknemer dan ook op om met elkaar in gesprek te blijven. Naast zakelijke en privéproblemen en de persoonlijkheid van de werknemer, spelen namelijk ook organisaties en leidinggevenden een rol bij (het voorkomen van) burn-outs. (lees meer)
  • Nieuw talent werven via eigen personeel (09-09-2021)
    Er zijn talloze wervingskanalen: vacaturebanken, headhunters, social media, maar ook uw eigen personeel. Met referral recruitment (via-via-werving) verspreiden de werknemers op verzoek van hun werkgever de vacature in hun eigen netwerk. Op deze manier kan een HR-professional ook met een druk tijdschema de juiste kandidaat voor een vacature vinden. (lees meer)
  • Beoordelen: probeer het eens op een andere manier! (08-09-2021)
    Bij thuiswerken functioneren werknemers vaak buiten het gezichtsveld van hun leidinggevende. Eens per jaar een gesprek voeren is dan onvoldoende om vorm en inhoud te geven aan hun ontwikkeling. Steeds meer organisaties geven het beoordelingsgesprek en de andere gesprekken in de gesprekkencyclus dan ook op een vernieuwende manier vorm. (lees meer)
  • Zelf bemiddelen of een mediator inschakelen? (26-08-2021)
    Bij meer dan een kwart van alle mediationzaken is er sprake van een arbeidsconflict. Mensen denken vaak dat mediation alleen een optie is bij hoog geëscaleerde conflicten. Maar juist door mediation bij beginnende conflicten in te zetten, is er een grotere kans op een positieve uitkomst. (lees meer)
  • Het nieuwe vergaderen: hybride vergaderen (26-08-2021)
    Door de coronamaatregelen is het voorlopig niet mogelijk om met z'n allen in een vergaderzaaltje te zitten. Maar ook als alle maatregelen worden losgelaten, willen sommige werknemers toch thuis blijven werken. Werknemers op kantoor kunnen dan vergaderen via een scherm met hun thuiswerkende collega’s. Zo’n hybride vergadering biedt alleen uitkomst als deze goed is geregeld. (lees meer)
  • Genoeg veranderingen op het gebied van scholing (26-08-2021)
    De coronapandemie heeft bij meer dan de helft van de organisaties helemaal geen invloed gehad op het scholingsbeleid. Denk aan de scholingsbehoefte, het scholingsbudget en de type scholing (digitaal, op locatie of een hybride vorm). Toch verwachten organisaties dat scholing na de pandemie niet meer hetzelfde zal zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Rendement Uitgeverij. (lees meer)
  • Subsidie voor aanpak laaggeletterdheid (01-07-2021)
    Nederland kent maar liefst 2,5 miljoen laaggeletterden van 16 jaar en ouder: mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Dit is een probleem dat ernstig wordt onderschat. Het actieprogramma Tel mee met Taal van de overheid biedt werkgevers tot 2024 subsidie voor de aanpak van laaggeletterdheid. Investeren in basisvaardigheden op de werkvloer heeft immers ook voordelen voor werkgevers. (lees meer)
  • Coronaburn-out voorkomen met coaching (01-07-2021)
    De coronabeperkingen hebben ook hun weerslag op de mentale gezondheid van werknemers. Werknemers met schoolgaande kinderen hebben lange tijd hun werk moeten combineren met thuis-scholing. Intussen gaat het werk gewoon door en moet dat hopelijk nog een maandje of twee ook nog eens nog vanuit huis worden uitgevoerd. Het is geen wonder dat veel werknemers gestrest zijn. Als werkgevers niet tijdig ingrijpen, kan dit leiden tot een toename van het aantal burn-outs. (lees meer)
  • Investeren in stagiairs: waar te beginnen? (01-07-2021)
    Met de start van het nieuwe schooljaar gaan veel leerlingen en studenten stage lopen. Voor het stagebedrijf is dit een belangrijke investering. Het aanbieden van een stageplek speelt immers een grote rol bij het werven en inwerken van jong talent. Een organisatie kan wachten om benaderd te worden, maar het kan ook lonen om zelf op zoek te gaan naar een stagiaire. (lees meer)
  • Snellezen onder de knie krijgen (16-06-2021)
    Het lezen van stukken voor het werk is niet altijd gemakkelijk. Soms kan een werknemer zijn gedachten er niet bijhouden, soms moet hij even terug om te snappen wat er werkelijk staat. Met betere leesvaardigheden kan een werknemer zeeën van tijd winnen. De gemiddelde werknemer leest voor zijn werk minimaal zo’n tien uur per week. Met snellezen is dit aantal zomaar te halveren. (lees meer)
  • Timemanagement: urgentie versus belang (16-06-2021)
    Telefoontjes, e-mails, binnenlopende collega’s: het komt al snel neer op de helft van de werktijd. Tel daarbij de eigen afspraken en spoedklussen op, en er blijven maar twee een paar uurtjes per dag over voor het werk dat een werknemer zich voorgenomen had te doen. Om het maximale uit de tijd te halen, is het belangrijk om timemanagement toe te passen. (lees meer)
  • Aandacht voor mentale gezondheid (16-06-2021)
    Door het fulltime thuiswerken is het voor leidinggevenden van groot belang om blijvend scherp te zijn op het effect hiervan (ook na de coronacrisis) op de mentale gezondheid. Ze mogen niet alles vragen, maar ze kunnen wel concrete dingen doen. (lees meer)
  • Afspraken terugbetaling studiekosten zwart-op-wit (03-06-2021)
    Met een studiekostenbeding kan een werkgever voorkomen dat een werknemer snel vertrekt na het afronden van een opleiding op kosten van de zaak. Zonder duidelijke afspraken hoeft de werknemer bij ontslag echter geen cent terug te betalen. Dat is natuurlijk zonde voor de werkgever die daardoor duizenden euro’s kwijt is aan een investering waarvan hij weinig heeft kunnen profiteren. (lees meer)
  • Verandering is niet leuk, wel noodzakelijk (03-06-2021)
    De HR-afdeling adviseert het management ook rondom veranderprocessen, maar soms is er op de HR-afdeling zelf verandering nodig. Denk aan digitalisering van de administratieve taken, het invoeren van zelfsturing voor de werknemers of een verschuiving naar een meer adviserende rol. Het is belangrijk dat bij de HR-werknemers het bewustzijn ontstaat dat er iets moet veranderen. Alleen zo krijgt de HR-manager iedereen aan boord. (lees meer)
  • Subsidie voor scholing in de praktijk (03-06-2021)
    Werkgevers die praktijk- of leerwerkplekken aanbieden kunnen voor de begeleiding van studenten en scholieren in aanmerking komen voor een tegemoetkoming via de subsidieregeling praktijkleren. Per praktijk- of leerwerkplek kan een organisatie maximaal € 2.700 subsidie ontvangen. Van 2 juni 2021 tot en met 16 september 2021 kunnen werkgevers een aanvraag indienen voor het studiejaar 2020/2021. Dit jaar gelden echter een aantal nieuwe regels. (lees meer)
  • Doelbewust kiezen voor coaching (20-05-2021)
    Voor het starten van een coachingstraject moet een werkgever nagaan of de situatie daadwerkelijk geschikt is voor coaching. Gevallen waarbij coaching in ieder geval goed werkt, hebben vaak specifieke kenmerken of doelstellingen. (lees meer)
  • Mentorschap tussen werknemers onderling (20-05-2021)
    Een leidinggevende geeft niet alleen leiding aan werknemers; hij ondersteunt ze ook met zijn kennis en ervaring. Soms kan hij die coaching prima overlaten aan een werknemer uit zijn eigen team. Een ervaren werknemer neemt dan een nieuweling onder zijn vleugels, of helpt een collega om zich verder te ontwikkelen. Als de leidinggevende dit goed aanpakt, kunnen alle betrokken partijen van het mentorschap leren. (lees meer)
  • Tactisch omgaan met conflicten (20-05-2021)
    Elke manager krijgt vroeg of laat te maken met conflicten op de werkvloer. Tussen werknemers onderling, maar net zo goed tussen een werknemer en zijn leidinggevende. De kunst is om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Een conflict kent verschillende fasen. Deze fasen zijn bepalend voor de wijze van conflicthantering. Hoe sneller de aanpak van een conflict, hoe beter. (lees meer)
  • Gamificatie en serious games in assessments (06-05-2021)
    Werkgevers zetten tijdens het werving- en selectieproces steeds vaker ‘gamification’  en ‘serious games’ in bij assessments. Bij sommige werkgevers leeft het idee dat zulke assessments snel en leuk moeten zijn, maar eigenlijk is dit serious business. Aan een betrouwbaar gamified assessment hangt immers een aardig prijskaartje. Een helder beeld van het doel en doelgroep zijn dan ook essentieel, zowel bij het kiezen van de assessmentaanbieder als bij het game-ontwerp. (lees meer)
  • Regie geven over eigen ontwikkeling (06-05-2021)
    Door de coronacrisis is het nog duidelijker geworden hoe snel de arbeidsmarkt kan veranderen. Er worden ineens andere competenties van werknemers gevraagd, bijvoorbeeld aanpassingsvermogen en om kunnen gaan digitale tools. Omdat de ontwikkelingen die elkaar in een hoog tempo opvolgen bij te kunnen benen, moeten werknemers zich blijven ontwikkelen. Hiervoor is het belangrijk dat de werknemers ‘eigenaar’ worden van hun ontwikkeling. Daar plukt de werkgever ook de vruchten van. (lees meer)
  • Vaccinatie tegen coronavirus stimuleren (06-05-2021)
    De bedoeling is dat mensen van 18-60 jaar zonder medische indicatie binnenkort worden gevaccineerd. Een groot deel van de werkenden valt daaronder. Dat zou de oplossing moeten zijn voor het COVID-19-probleem. Voor de werkgever betekent dit minder verzuim door quarantaine en isolatie en weer op volle toeren kunnen draaien. Ook werkgevers hebben er dus baat bij dat werknemers zich laten vaccineren. Werkgevers kunnen dit niet verplichten, maar wel aanmoedigen (lees meer)
  • Scholing inzetten bij disfunctioneren (22-04-2021)
    Als een werknemer disfunctioneert, kan de werkgever hem niet zomaar ontslaan. Hij moet de werknemer een redelijke kans geven om zijn functioneren te verbeteren. Is er geen sprake van wangedrag of verwijtbaar handelen, dan moet de werkgever de werknemer met een verbetertraject helpen om aan zijn functioneren te werken, bijvoorbeeld met begeleiding, coaching of (bij)scholing. (lees meer)
  • Leidinggeven op basis van taakvolwassenheid (22-04-2021)
    Elke werknemer is anders en elke situatie vraagt om een andere aanpak. Een leidinggevende kan dus niet steeds dezelfde leiderschapsstijl inzetten. Welke stijl het beste bij een werknemer past, hangt af van de situatie én de taakvolwassenheid van de werknemer. Met andere woorden: in hoeverre is de werknemer bekwaam en gemotiveerd om een taak (zelfstandig) uit te voeren. (lees meer)
  • Vaardigheden van een goede leider (22-04-2021)
    Instrueren, coachen, motiveren of delegeren. Om leiding te geven volgens deze vier stijlen en goed aan te sluiten bij de ontwikkelingsniveaus van alle teamleden, heeft een teamleider verschillende vaardigheden nodig. Hij inspireert de werknemers met visie en tomeloze energie. Hij geeft ze de kans om te groeien. En als er problemen zijn, luistert hij, toont hij begrip en steekt hij de werknemers een hart onder de riem. Een goede leider is dus van alle markten thuis. (lees meer)
  • Focus op de sterke punten (08-04-2021)
    Als het gaat om leren en ontwikkelen, krijgen in beoordelingsgesprekken vooral de zwakke punten van werknemers de meeste aandacht. Vaak gaat ook een groot deel van het opleidingsbudget naar het ontwikkelen van zogenoemde ‘high potentials’. Gelukkig realiseren steeds meer organisaties zich dat iedereen één of meerdere talenten heeft die ontdekt én ontwikkeld kunnen worden. (lees meer)
  • Neem die gedelegeerde taken terug (08-04-2021)
    Door bepaalde taken te delegeren, heeft een leidinggevende minder werk op zijn bord, zeker in deze ingewikkelde tijden. Bovendien geven extra verantwoordelijkheden de werknemer een boost. Soms verloopt de uitvoering van een gedelegeerde taak echter niet zoals gehoopt. Het kan dan noodzakelijk zijn om de taak van de werknemer terug te nemen. Wat is de beste manier op dit te doen? (lees meer)
  • Meer werkplezier met jobcrafting (08-04-2021)
    Iedereen heeft talenten. Als deze goed in kaart zijn gebracht, is het de uitdaging ze in een passende werkomgeving verder te ontwikkelen tot sterke punten. Steeds meer organisaties kiezen voor ‘jobcrafting’; de leidinggevende haalt hierbij in overleg met de werknemer (deels) datgene weg wat de werknemer niet makkelijk afgaat en de werknemer houdt datgene over wat hij met plezier doet. (lees meer)
  • Motivatie tot omscholing blijft dalen (25-03-2021)
    Vanaf het begin van de coronacrisis is de noodzaak tot of het nut van omscholing flink gestegen. Veel mensen, vooral flexwerkers, werden in korte tijd succesvol omgeschoold, bijvoorbeeld van grondstewardess tot klantenservicemedewerker of van horecamedewerker tot bouwvakker. Toch lijkt er sinds december vorig jaar ineens sprake te zijn van een daling in de intentie tot omscholing. (lees meer)
  • Nieuwe subsidie voor scholing in sectoren (25-03-2021)
    Sinds 2020 konden werkenden en werkzoekenden via de regeling ‘NL leert door’ kosteloos een traject aanvragen bij een loopbaanadviseur om zicht te krijgen op hun kansen op de arbeidsmarkt. Omdat het subsidieplafond veel eerder dan verwacht is bereikt, stelt het demissionaire kabinet voor 2021 € 71,5 miljoen beschikbaar voor de regeling en breidt deze verder uit. (lees meer)
  • Check, check en dubbelcheck voor verzenden (25-03-2021)
    Mensen die op kantoor werken, zijn gemiddeld 1 tot 2 uur per dag kwijt aan e-mailen. De kans bestaat dus dat ze per ongeluk op de verzendknop drukken. En misschien ook nog naar de verkeerde geadresseerde. Gelukkig hebben e-mailprogramma’s als Outlook en Gmail opties om berichten die werknemers niet hadden willen verzenden snel terug te halen. (lees meer)
  • Werken aan groei in tijden van crisis (11-03-2021)
    Voor veel werknemers was het thuiswerken vooral aan het begin van de coronapandemie erg prettig. Maar het praatje bij het koffiezetapparaat, de vrijdagmiddagborrel en zelfs de vergaderingen worden nu toch wel gemist. Daarom is het belangrijk om positief te blijven en vooral naar de toekomst te kijken. Dit vraagt om een andere mindset: een growth mindset. (lees meer)
  • Sturen op bekwaamheid en motivatie (11-03-2021)
    Iedere werknemer is anders en moet dus op een andere manier worden aangestuurd. Daarvoor is het belangrijk om te weten of de werknemer bekwaam genoeg is om zijn taken uit te voeren, en of hij gemotiveerd genoeg is. Dit maakt het voor de leidinggevende een stuk makkelijker om zijn leiderschapsstijl aan te passen op de combinatie tussen deze twee factoren. (lees meer)
  • De zoekopdracht bevat meer resultaten dan kan worden weergegeven. Verfijn uw zoekopdracht